AKTUALNOŚCI

RZYMSKOKATOLICKA PARAFIA

P.W. ŚWIĘTEJ RODZINY

W TYCHACH

KANCELARIA

ORATORIUM

KONTAKT

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Oratorium jest placówką świadczącą pomoc osobom potrzebującym. Swoją działalność rozpoczęło  w listopadzie 2000 r. Podstawowym zadaniem oratorium jest wychodzenie naprzeciw wszystkim tym, którzy z różnych powodów nie mogą lub nie potrafią zadbać o siebie. W ramach działalności ośrodka działają zasadniczo dwie grupy: dorośli - od godz. 10:00 do 14:00 oraz dzieci - od godz. 12:00 do 18:00. Spotkania odbywają się od poniedziałku do piątku.

 

 

Nr telefonu do Oratorium: 737-634-407 (Agnieszka Woźnica - kierownik)

 


 

Delegat ds. Ochrony Dzieci i Młodzieży

ks. Łukasz Nocoń

 

Delegat ds. Ochrony Dzieci i Młodzieży w Archidiecezji Katowickiej

oraz Przewodniczący Zespołu ds. Prewencji Archidiecezji Katowickiej

kom.: +48 519 318 959

e-mail: delegat.dm@archidiecezjakatowicka.pl

 

Miejsce pracy:

Kuria Metropolitalna

ul. Jordana 39 (wejście od ul. Wita Stwosza 16, poziom -1)

40-043 Katowice

 

Adres do korespondencji:

Skr. poczt. 206

40-950 Katowice

 


 

Joanna Madoń - e-mail: joannamadon@gmail.com

Agnieszka Woźnica - nr tel.: +48 737 634 407

Inspektor Danych Osobowych - ks. prob. Adam Pukocz - e-mail: adam.pukocz@katowicka.pl

ORATORIUM

© Wszelkie prawa zastrzeżone. Parafia p.w. Świętej Rodziny w Tychach - 2024

Spis treści
1. Preambuła

2. Podstawy prawne polityki ochrony dzieci
3. Objaśnienia terminów

4. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki krzywdzenia dzieci
5. Zasady rekrutacji personelu
6. Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem placówki a dziećmi

7. Zasady i procedury podejmowania interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka

6. Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w placówce
7. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych

8. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w internecie oraz utrwalonymi w innej formie

9.Zasady ustalenia planu wsparcia dla dziecka po ujawnieniu krzywdy

10. Zasady aktualizacji Standardu Ochrony Małoletnich oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie personelu Ośrodka do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich

11. Zasady udostępniania rodzicom i podopiecznym standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania

12. Zapisy końcowe

13. Załączniki


……………………..

Tychy, 2024-02-15

Pieczątka







 

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Placówki Wsparcia Dziennego Osrodka sw.  Rodziny jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy członek personelu traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel placówki wsparcia dziennego realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.

 

2. Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci

Podstawy prawne:
• Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
• Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
• Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24
• Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).


 

 

3. Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie:
Polityka ochrony dzieci

§ 1.

1. Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, członek organizacji, a także wolontariusz i stażysta.
2. Zarządem Placówki Wsparcia Dziennego/ organizacji jest osoba, organ lub podmiot, który w strukturze danej organizacji zgodnie z obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach organizacji.
3. Dzieckiem/ małoletnim/ podopiecznym jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
5. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
6. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu PWD lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
7. Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez zarząd PWD członek personelu, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez dzieci na terenie organizacji oraz nad bezpieczeństwem dzieci w internecie.
8. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez zarząd PWD członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w organizacji.
9. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.



 

 

 

4. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 2.
1. Personel Ośrodka Charytatywno – Społecznego p.w św. Rodziny,  posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. Osobą wyznaczoną do przyjmowania zgłoszeń dotyczących krzywdzenia dzieci i prowadzenia interwencji jest Dyrektor lub kierownik placówki.
3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel organizacji podejmuje rozmowę z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
4. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.

5. Zasady rekrutacji personelu
(pracowników/wolontariuszy/stażystów/praktykantów)

§ 3.
Rekrutacja personelu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady te stanowią załącznik nr 1 do niniejszej Polityki.

6. Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem
(pracownikami, wolontariuszami, stażystami, praktykantami) placówki a dziećmi

§ 4.
Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko i dziecko-dziecko ustalone w placówce. Zasady te stanowią załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.

7. Procedury podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka lub posiadaniu informacji o krzywdzeniu dziecka

§ 5.
1. Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
2. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
a. popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem),
b. doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary fizyczne, poniżanie,
c. doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
3. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
a. osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),
b. inne dziecko.
4. Zakres zadań poszczególnych pracowników placówki w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że małoletni jest krzywdzony:
    4.1 Dyrektor Ośrodka Charytatywno – Społecznego p.w św. Rodziny w Tychach:
a. Przyjmuje zgłoszenie od kierownika (lub osoby czasowo zastępującej kierownika) o krzywdzeniu podopiecznego i sporządza notatkę służbową.
b. Prowadzi nadzór nad podjętymi działaniami.
c. Zapewnia pomoc kierownikowi i wychowawcom w realizacji ich zadań, np. ułatwia konsultacje trudnych spraw ze specjalistami, organizuje szkolenia w zakresie reagowania na przemoc wobec podopiecznych.
    4.2  Kierownik Ośrodka Ośrodka Charytatywno – Społecznego p.w św. Rodziny w Tychach:
a. Przyjmuje zgłoszenie od wychowawców o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia podopiecznego.
b. Bierze udział w rozmowie z opiekunami prawnymi.
c. W sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego podejmuje decyzję o zgłoszeniu zaistniałego zdarzenia do pracownika socjalnego lub właściwego komisariatu Policji w celu wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.
d. W przypadku, gdy małoletni doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice/ opiekunowie prawni odmawiają współpracy z placówką składa wniosek o wgląd w sytuację rodzinną do sądu lub zawiadamia policję i prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa.
e. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia zawiadamia policję.
f. W sytuacji, w której sprawcą przemocy jest osoba dorosła spoza rodziny zawiadamia policję.
g. W przypadku, gdy sprawcą przemocy jest nieletni a wcześniejsze metody postępowania w świetlicy okazały się nieskuteczne zawiadamia się opiekunów prawnych i inne instytucje sprawujące opiekę nad dzieckiem i rodziną.
h. Organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną dla podopiecznego.
i. Uzyskuje informacje zwrotne od rodziców i opiekunów na temat realizacji w placówce Standardów ochrony małoletnich nad krzywdzeniem.
j. Kieruje dziecko i rodziców/ opiekunów prawnych do placówek specjalistycznych.
k. Informuje rodziców/ opiekunów prawnych o możliwych kierunkach wsparcia podopiecznego.
l. Opracowuje wspólnie wraz z wychowawcami plan wsparcia dziecka krzywdzonego.
ł. Dba o to, by na terenie placówki znajdowały się powszechnie dostępne informacje o organizacjach i instytucjach pomagających ofiarom przemocy.
m. Pomaga wychowawcom we właściwym postępowaniu względem ofiary przemocy.
n. We współpracy z wychowawcami dba o to, żeby rodzice znali obowiązujące w placówce Standardy Ochrony Małoletnich, zachęca opiekunów dzieci do angażowania się w działania na rzecz Ochrony Małoletnich.
o. Dokumentuje pisemnie podejmowane działania w formie karty interwencji (załącznik nr 3).
p. Prowadzi rejestr interwencji (załączniki nr 4).
     4.3 Wychowawcy w Ośrodka Ośrodka Charytatywno – Społecznego p.w św. Rodziny w Tychach
a. Przyjmuje zgłoszenie o podejrzeniu przemocy wobec małoletniego, sporządza notatkę służbową.
b. Powiadamia kierownika placówki.
c. Przeprowadza rozmowę z małoletnim.
d. W przypadku, gdy podopieczny ma obrażenia przyprowadza go do miejsca, w którym zostanie mu udzielona pierwsza pomoc.
e. Opracowuje wspólnie z kierownikiem plan wsparcia krzywdzonego małoletniego.
f. Po konsultacji z kierownikiem pozostaje w kontakcie z rodzicami pokrzywdzonego.
g. Udziela wsparcia podopiecznemu oraz monitoruje jego sytuację na terenie świetlicy.
h. Monitoruje grupę rówieśniczą, by skutki przemocy nie wpływały na sytuację podopiecznego.
i. Dba o realizację treści z zakresu bezpieczeństwa i profilaktyki w bieżącej pracy z podopiecznymi.
    4.4 Niepedagogiczni pracownicy placówki:
a.  Reagują na przejawy przemocy oraz niepokojące zachowania, których mogą być świadkami.
b. Zgłaszają obserwowane niepokojące objawy, sygnały dyrektorowi, kierownikowi lub wychowawcom placówki.

§ 6.
1. W przypadku powzięcia przez wychowawcę podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, wychowawca ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji kierownikowi lub dyrektorowi świetlicy. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.
2. Interwencja prowadzona jest przez Dyrektora, który może wyznaczyć na stałe do tego zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię, nazwisko, email, telefon) zostaną podane do wiadomości personelu, dzieci i opiekunów.
3. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony osoby wyznaczonej do prowadzenia interwencji, wówczas interwencja prowadzona jest przez inną osobę z placówki wsparcia dziennego. 
4. Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony Dyrektora/ kierownika, a nie została wyznaczona osoba do prowadzenia interwencji, wówczas działania opisane w niniejszym rozdziale podejmuje osoba, która dostrzegła krzywdzenie lub do której zgłoszono podejrzenie krzywdzenia.
5. Do udziału w interwencji można doprosić specjalistów, w szczególności psychologów i pedagogów, celem skorzystania z ich pomocy przy rozmowie z dzieckiem o trudnych doświadczeniach.
7. Dyrektor lub kierownik informuje rodziców/ opiekunów prawnych o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy, lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).
8. Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, Dyrektor/kierownik składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.
9. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
10. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji. Kartę załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez świetlicę.
§ 7.
W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje dyrektor, kierownik lub wychowawca, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.
§ 8.
Krzywdzenie przez osobę dorosłą
1. W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka Dyrektor/ kierownik Ośrodka przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka, w szczególności jego opiekunami. Dyrektor/ kierownik Ośrodka stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.
2. Dyrektor/kierownik i wychowawcy organizują spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.
3. W przypadku, gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo Dyrektor sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
4. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które doświadczyło krzywdzenia Dyrektor bądź kierownik Ośrodka sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.
5. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), rodzina stosuje przemoc wobec dziecka (rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne rodzajowo kary fizyczne), należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź – w przypadku przemocy i zaniedbania – konieczności wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”.
6. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez członka personelu świetlicy, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
7. W przypadku, gdy członek personelu świetlicy dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Dyrektor PWD powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji, gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności, gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez organizację, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren świetlicy, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z instytucją współpracującą.
8. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
9. W przypadku, gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
§ 9.
Krzywdzenie rówieśnicze
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w placówce wsparcia dziennego, Ośrodku (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
2. Wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań.
3. Z opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć interwencję także w stosunku do tego dziecka.
5. W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczestniczy w działaniach świetlicy należy porozmawiać z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z opiekunami dziecka krzywdzonego celem ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka. Dyrektor bądź kierownik świetlicy organizuje spotkanie/a z opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, poinformowanie szkoły, poinformowanie opiekunów dziecka krzywdzącego).
6. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
7. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.

8. Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w placówce

§ 10.

1. Organizacja zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie zgodnie z polityką bezpieczeństwa Ośrodka Ośrodka Charytatywno – Społecznego p.w św. Rodziny na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018r. o Ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):
     1.1 Dyrektor, kierownik i pracownicy świetlicy mają obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarzają oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczania danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
     1.2 dane osobowe podopiecznego są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;
     1.3 pracownicy placówki są uprawnieni do przetwarzania danych osobowych dziecka i ich udostępniania w ramach zespołu pracowniczego;
    1.4 pracownicy są zobligowani do nieprzesyłania mailowo danych osobowych.
2. Organizacja, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
    2.1 W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia placówki. Decyzję w tej sprawie podejmuje Dyrektor Ośrodka.
   2.2 Dyrektor Ośrodka, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie powyżej, poleca kierownikowi przygotować wybrane pomieszczenie w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by umożliwić filmowanie przebywających na terenie placówki podopiecznych.
3. Pracownicy placówki uznając prawo podopiecznego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku dziecka:
   3.1 Pracownikom placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku podopiecznego (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie świetlicy bez pisemnej zgody opiekuna prawnego.
   3.2 Pracownicy placówki, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, mogą skontaktować się z opiekunami prawnymi dziecka i zapytać o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownicy placówki podają przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna podopiecznego.
   3.3 W celu uzyskania zgody opiekuna prawnego na utrwalenie wizerunku podopiecznego, pracownik placówki może skontaktować się z opiekunami prawnymi i ustalić podpisanie dokumentu zgody na udzielenie wizerunku zgodnie z dokumentacją wewnętrzną placówki.
   3.4 Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna prawnego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  3.5 Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów prawnych na utrwalenie wizerunku podopiecznego nie jest wymagana.
  3.6 Zdjęcia nie będą publikowane, jeśli dziecko nie wyrazi zgody.
§ 11.
1. Upublicznienie przez członka personelu wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1., powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.com w celach promocyjnych).
3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią załącznik nr 5 do niniejszej Polityki.





9. Zasady ustalenia planu wsparcia po ujawnieniu krzywdy

§ 12.

1. Zauważenie sygnałów krzywdzenia i zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi służbami działającymi w lokalnym systemie pomocy.
2. Podjęcie współpracy z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia dziecka i rozwiązywania jego problemów.
3. W uzasadnionych przypadkach podjęcie działań prawnych (zawiadomienie sądu rodzinnego, policji lub prokuratury).
4. Objęcie dziecka na terenie placówki konieczną pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
5. Pokierowanie opiekunów prawnych dziecka do instytucji świadczących specjalistyczną pomoc dzieciom.

 

10. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych

§ 13.

1. Placówka, zapewniając pracownikom i dzieciom dostęp do internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające. (załącznik nr 6)
2. Na terenie organizacji dostęp dziecka do internetu możliwy jest:
a. pod nadzorem członka personelu placówki - na urządzeniach świetlicy,
b. bez nadzoru – na przeznaczonych do tego komputerach, znajdujących się na terenie świetlicy (dostęp swobodny),
c. za pomocą sieci wifi placówki, po podaniu hasła.
3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika świetlicy, osoba ta ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Pracownik świetlicy czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu przez dzieci podczas zajęć.
4. Placówka zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu, przy komputerach, z których możliwy jest dostęp swobodny do sieci.

§ 14
1. Osoba odpowiedzialna za internet zapewnia, aby sieć internetowa placówki była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie.
2. Osoba odpowiedzialna za internet przynajmniej raz w miesiącu sprawdza, czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczona osoba stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.
3. Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, osoba odpowiedzialna za internet przekazuje Dyrektorowi/ kierownikowi świetlicy, który powiadamia opiekunów dziecka o zdarzeniu.

 

11. Zasady aktualizacji standardu ochrony małoletnich oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie personelu ośrodka do stosowania standardów ochrony małoletnich
 


§ 15.
1. Osobą odpowiedzialną za realizację Politykę ochrony dzieci w świetlicy jest Dyrektor oraz kierownik Placówki.
2. Osoby, o których mowa w punkcie poprzedzającym, są odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
3. Osoby, o których mowa w punkcie poprzedzającym, przeprowadzają wśród personelu placówki, nie rzadziej niż raz na 2 lata, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik [nr] do niniejszej Polityki.
4. W ankiecie personel może proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w organizacji.
5. Osoby, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, dokonują opracowania ankiet wypełnionych przez członków personelu. Sporządzają na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie poddany jest weryfikacji.
6. Dyrektor placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi nowe brzmienie Polityki.

7. Pracownicy są zobligowani do podpisania oświadczenia o zapoznaniu się z Polityką Ochrony Małoletnich. (załącznik nr 8)

 

12. Zasady udostępniania rodzicom i podopiecznym standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania


§ 16.
1. Dokument „Standardy ochrony małoletnich” jest dokumentem a Ośrodka Charytatywno – Społecznego p.w św. Rodziny  ogólnodostępnym dla personelu, podopiecznych i ich opiekunów.
2. Wychowawca daje opiekunowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami. (Załącznik nr 9)
3. Wychowawcy przeprowadzą zajęcia, na których podopieczni zapoznają się ze Standardami oraz omówione zostaną one w taki sposób, aby podopieczni mogli je zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.

 

13. Zapisy końcowe

§ 17.
1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu placówki, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla personelu świetlicy, do pobrania w wersji papierowej u Kierownika świetlicy oraz w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.